top of page
Zoeken

GEO als the best of both worlds: marketing en communicatie als tandem in het AI-tijdperk

  • Foto van schrijver: Elin De Vits
    Elin De Vits
  • 12 jul
  • 3 minuten om te lezen

Wat als niet langer Google aan zet is, maar generative AI-modellen bepalen wie zichtbaar is? Wat als je doelgroep geen lijstje met links meer krijgt als zoekresultaat, maar meteen een kant-en-klaar antwoord? En wat als jouw organisatie in dat antwoord simpelweg niet voorkomt?


Welkom in de wereld van Generative Engine Optimization (GEO). In die wereld volstaat het niet meer om hoog te scoren in zoekresultaten. Je moet door AI-modellen worden erkend als een betrouwbare en gezaghebbende bron binnen je domein om überhaupt vermeld te worden.


En dat vraagt om mƩƩr dan gebruiksvriendelijke, SEO-geoptimaliseerde content.

GEO: Marketing en communicatie zijn samen aan zet in dit tijdperk waarin generative AI zelf alle antwoorden geeft.
GEO: Marketing en communicatie zijn samen aan zet in dit tijdperk waarin generative AI zelf alle antwoorden geeft.

Van SEO naar GEO: hoe AI de spelregels herschrijft


SEO was jarenlang een belangrijke sleutel tot digitale zichtbaarheid. Met de juiste keywords, een pak backlinks en een stevige domeinautoriteit als dot on the horizon, kan je bovenaan ranken in Google en zo relevant verkeer naar je website halen. Maar de opmars van generatieve AI verandert die aanpak fundamenteel.


Modellen als ChatGPT, Gemini en Perplexity tonen niet langer lijsten met links naar websites, maar genereren zelf een antwoord op de vraag van de gebruiker. Daarbij baseren ze zich op wat zij beschouwen als betrouwbare informatie van gezaghebbende bronnen. Wordt jouw organisatie niet gezien als een autoriteit binnen jouw vakgebied? Dan kom je ook niet voor in de antwoorden op de vragen daarover.


Precies daar draait Generative Engine Optimization (GEO) om. Niet om zoekresultaten, maar om erkenning. Je wilt dat AI-modellen je organisatie vermelden, liefst ook nog naar je content doorlinken en jouw expertise gebruiken als basis voor hun antwoord.


Hoe de nieuwe GEO-spelregels er precies uitzien, zal de komende tijd verder duidelijk worden. Net zoals bij SEO de zogenaamde ā€˜ranking factors’ evolueren, zullen ook de spelregels voor GEO zich verder uitkristalliseren.


Wat we nu al weten: GEO zet volop in op deze criteria:

  • Kwalitatieve content: informatief, genuanceerd, gebruiksvriendelijk, helder en goed onderbouwd.

  • Erkenning van buitenaf: je wordt geciteerd of krijgt backlinks van gezaghebbende bronnen zoals universiteiten, media, sectororganisaties of niche-experts.

  • Herkenbaarheid in de juiste context: jouw organisatie of experten komen herhaaldelijk voor in relevante online omgevingen voor jouw vakgebied. Generatieve AI herkent en versterkt die patronen.

  • Sterke domeinautoriteit Ć©n externe erkenning: je bent niet alleen goed vindbaar via Google, maar wordt ook erkend als expert in het bredere online ecosysteem.


Ben je moeilijk te onderscheiden van je concurrenten? Publiceer je wel waardevolle content, maar is je branding zwak? Word je zelden geciteerd als bron of heb je je autoriteit nog niet opgebouwd? Dan is er werk aan de winkel als je ook in het AI-tijdperk zichtbaar wil blijven.


GEO = content marketing Ɨ corporate communicatie


GEO is meer dan een slimme contentstrategie of een technisch geoptimaliseerde website. Het gaat om het opbouwen van een online bedrijfsprofiel dat AI-modellen herkennen Ʃn erkennen als dƩ autoriteit binnen jouw vakgebied.


GEO bundelt het beste van twee werelden:


  • Content marketing speelt in combinatie met SEO in op de zoekintenties en behoeften van je doelgroep. Content marketing brengt de juiste informatie, in de juiste format, via het juiste kanaal op het juiste moment. En in elke fase netjes afgestemd op de noden van de (potentiĆ«le) klant.

  • Corporate communicatie zorgt voor een bredere externe erkenning, thought leadership, mediacontacten, partnerships en reputatie. Voor maatschappelijke relevantie en vertrouwen. Niet alleen bij klanten, maar bij Ć”lle stakeholders.


Door die disciplines te laten samenwerken, bouw je zowel aan awareness, consideration en conversie bij je klantengroepen als aan een breed gedragen autoriteit.


Kortom: zet marketing en communicatie samen aan tafel - het was sowieso al geen goed idee om die disciplines in silo’s naast elkaar te laten bestaan - en laat hen bouwen aan ƩƩn geĆÆntegreerde strategie. Een consistente overkoepelende strategie, visie en positionering versterken niet alleen je zichtbaarheid in het AI-tijdperk. Ze maken je hele organisatie sterker en consistenter naar buiten toe.




ree

Wil je weten hoe GEO er concreet kan uitzien binnen jouw organisatie? Of hoe je marketing en communicatie strategisch op elkaar afstemt voor maximale AI-zichtbaarheid?


Laat het weten. Ik denk graag met je mee.



Ā 
Ā 

© Elin De Vits. Powered and secured by WWix

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
bottom of page