top of page
Zoeken

Content marketing: van willekeurige content creatie naar content strategie

  • Foto van schrijver: Elin De Vits
    Elin De Vits
  • 10 okt 2023
  • 5 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 2 nov 2023

Krijg jij als content expert soms de vraag wat het is? Content marketing... Content... En heb je soms moeite om het vlot uit te leggen? Aan jouw oma bijvoorbeeld? Of gewoon aan vrienden die niet bekend zijn met marketing. Je bent niet alleen. Het is zeker een relevante vraag. Want wat is content? Wat is content marketing? Maar als wij content experts het niet vlot kunnen duiden, wie dan wel? En ook: als wij het niet strak trekken en scherp neerzetten, wie dan wel?



Content is alles. Elke e-mail, foto, presentatie, podcast, social post, nieuwsbrief, blogpost, elk kaartje, elk filmpje,... is content. Dus content marketeers, let op! Als je jouw specialisatie niet duidelijk afbakent en correct positioneert, dan bestaat de kans dat allerlei vormen van content creatie en allerlei losse en leuke ideeƫn die mensen in jouw bedrijf hebben vroeg of laat jouw kant op komen. Elke boodschap die je via een bepaald kanaal en volgens een bepaald format naar jouw doelgroepen brengt, is content. En vanuit die bottom-up logica leiden alle marketingwegen al snel naar de content marketeer, content manager of content strateeg.


Dus: hoe zorg jij ervoor dat je evolueert van willekeurige content creatie naar een doelgerichte content strategie? Want content marketing is wel degelijk een duidelijk afgebakende specialisatie binnen (digital) marketing. Met duidelijke do’s en don’ts, met eigen tactieken, kanalen en formats. Met eigen spelregels.


Klaar om jouw vakgebied en bijbehorend werkveld helder af te bakenen? Lees snel verder.


Wat is content?

Wat is content? Content, de Engelse vertaling van het woord 'inhoud', verwijst naar alle informatie online of offline die je als bedrijf of organisatie deelt met jouw doelgroepen via verschillende kanalen en in verschillende formats. Voorbeelden zijn teksten, nieuwsbrieven, foto’s, video's, infographics, podcasts, webinars, updates op sociale media, blogs, whitepapers, e-books,.... En vooral storytelling niet vergeten als rode draad doorheen al die formats.


Wat is content creatie?

Bij content creatie weet je welke impact je wil hebben op een bepaalde doelgroep, en breng je vervolgens de boodschap die je wil overbrengen, het meest geschikte format en het meest relevante kanaal op een creatieve en doelgerichte manier samen tot een sterke creatie.


Doe je het goed, dan krijg je met jouw content creatie de gewenste impact. Dan informeer je een potentiƫle klant die op zoek is naar informatie over jouw product. Dan bouw je een goede merkreputatie op bij een jongere die alleen coole producten wil kopen. Dan haal je de laatste twijfels over de prijs-kwaliteitverhouding weg bij een klant die op het punt staat om bij jou te kopen. Dan bewijs je dat je duurzaam onderneemt aan mensen die dat belangrijk vinden bij de keuze van een winkel.


Kortom: een content creator probeert in te schatten wat zijn doelgroep wenst, en bouwt vervolgens een pakketje waarin de boodschap, het format en het kanaal tot een sterk geheel samenkomen. Goede content creators, zoals copywriters, storytellers, grafici, videomarketeers,... zijn goud waard. Zij hebben de creativiteit Ʃn de expertise om met de juiste content pakketjes sterke content te maken en deuren te openen.


Waarom je echt wel een content strategie nodig hebt...

Hoewel content creƫren een kunst is en content creators ongelooflijk gewild zijn, volstaat het niet om alleen content creators aan boord te hebben. Als je niet veel geld en middelen wil stoppen in eenmalige acties, dan heb je ook een content marketeer of een content strateeg nodig. Die zorgt er immers voor dat jouw content creaties helemaal passen binnen een groter strategisch plaatje. Een content marketeer of een content strategist zorgt voor een content strategie en vervolgens voor de blauwdruk van een content plan.


"Als je niet veel geld en middelen wil stoppen in one shots, dan heb je ook een content marketeer of een content strateeg nodig. "

Waarom je als bedrijf een content strategie moet hebben? Checklist!


Een content strategie…

  • zorgt ervoor dat de investeringen in content creatie meetbaar bijdragen tot de doelstellingen van het bedrijf.

  • zorgt ervoor dat je niet alleen focust op de creatie van nieuwe content, maar dat je ook je oude content optimaliseert en opnieuw gebruikt.

  • zorgt ervoor dat je je niet laat leiden door de talloze nieuwe tools, kanalen en hypes binnen ons vakgebied. Het is belangrijk om bij te blijven, maar achter de nieuwste quick wins aanhollen van laaghangend fruitje naar laaghangend fruitje levert aan het eind van de rit weinig concreets op.

  • zorgt ervoor dat jouw mensen en middelen doelgericht ingezet worden en niet versnipperd zijn over de eindeloze waaier van kanalen, boodschappen en doelgroepen.

  • zorgt ervoor dat de manier waarop jouw bedrijf met content omgaat een top-down karakter krijgt. Je hebt immers een afgebakend content marketing speelveld waarbinnen vervolgens content kan gecreĆ«erd worden met alle neuzen en budgetten in dezelfde richting.

  • zorgt ervoor dat je je buikgevoel niet laat leiden bij beslissingen over wat jouw doelgroepen nodig hebben op welk moment, maar dat je het weet. Het onderzoek en de data die aan de basis liggen van jouw strategie wijzen immers de weg.

  • zorgt ervoor dat je duurzaam verderbouwt. Eerst aan een sterke onderbouw voor jouw content marketing aanpak en daarna aan creatief maatwerk en campagnes waarmee je het verschil maakt. Zo zorg je ervoor dat je investeringen langer renderen en je niet van one shot naar one shot gaat.

  • zorgt ervoor dat je als content marketeer niet de speelbal wordt van alle goedbedoelde, maar vaak weinig effectieve ideeĆ«n en plannen van alle mensen in jouw bedrijf, maar dat je hun adviseur wordt.

"Een content strategie zorgt ervoor dat je als content marketeer niet de speelbal wordt van alle goedbedoelde, maar vaak weinig effectieve ideeƫn en plannen van alle mensen in jouw bedrijf, maar dat je hun adviseur wordt."

Ga voor die upgrade

Met de evolutie van oldschool marketing, waarbij boodschappen eenzijdig werden gecommuniceerd en de focus sterk lag op beĆÆnvloeding van binnenuit, naar digitale marketing en content marketing, is de toegevoegde waarde van marketing naar een totaal ander niveau getild.


Veel managers en leiders zien het echter nog niet op die manier en blijven op de ouderwetse manier lijnen uitzetten. Dus, als je jezelf wilt positioneren als een content marketeer en content marketing als een marketingspecialisatie wilt neerzetten, investeer dan in een content strategie en een content plan die aansluiten bij de algehele bedrijfsstrategie.


Je zult de perceptie van onze specialisatie naar geheel nieuwe hoogten tillen en zult ontdekken dat je vervolgens de kans krijgt om van een eerder uitvoerende rol te evolueren naar een rol als waardevolle strategisch adviseur en expert.


Heb je het gevoel dat het tijd is om de overgang te maken van willekeurige content creatie naar content marketing? Ga aan de slag met die content strategie en dat contentplan, zet jouw expertise ijzersterk neer in jouw bedrijf. Toon wat je waard bent! Veel succes.


Kan je nog wat hulp gebruiken om te evolueren van content creatie naar een content strategie? Neem contact op.



Ā 
Ā 

© Elin De Vits. Powered and secured by WWix

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
bottom of page