Content marketing: van willekeurige contentcreatie naar contentstrategie
- Elin De Vits
- 10 okt 2023
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 12 jun
Krijg jij als contentexpert soms de vraag wat content marketing precies is? Heb je soms moeite om het vlot uit te leggen? Aan jouw oma bijvoorbeeld?
Want content is alles. Elke e-mail, foto, presentatie, podcast, social post, nieuwsbrief, blogpost, elk kaartje, elk filmpje,... is content. Elke boodschap die je via een bepaald kanaal en volgens een bepaalde format naar jouw doelgroepen brengt, is content. En vanuit die bottom-up logica leiden alle marketingwegen al snel naar de content marketeer of content manager.
Klaar om jouw vakgebied en bijbehorend werkveld voortaan helder af te bakenen? Lees snel verder.

Wat is content?
Content, de Engelse vertaling van het woord 'inhoud', verwijst naar alle informatie online of offline die je als bedrijf of organisatie deelt met jouw doelgroepen via verschillende kanalen en in verschillende formats. Voorbeelden zijn teksten, nieuwsbrieven, fotoās, video's, infographics, podcasts, webinars, updates op sociale media, blogs, whitepapers, e-books,....
Wat is contentcreatie?
Contentcreatie is het proces waarbij je inhoud ontwikkelt en maakt voor een bepaald doel, meestal om een doelgroep te informeren, inspireren, overtuigen of activeren. Die inhoud kan van alles zijn: teksten, videoās, socialmediaposts, infographics, podcasts, whitepapers,...
In eenvoudige woorden:
Je maakt iets waardevols dat mensen willen zien, lezen of beluisteren. Goede contentcreators, zoals copywriters, storytellers, grafici, videomarketeers,... zijn goud waard. Zij hebben de creativiteit Ʃn de expertise om met de juiste contentpakketjes sterke content te maken en deuren te openen.
Waarom je een contentstrategie nodig hebt...
Wil je impact hebben op de lange termijn, dan volstaat het niet om alleen contentcreators aan boord te hebben. Dan heb je een contentstrategie nodig.
Wat is een contentstrategie?
zorgt ervoor dat de investeringen in contentcreatie meetbaar bijdragen tot de doelstellingen van het bedrijf.
zorgt ervoor dat jouw mensen en middelen doelgericht ingezet worden en niet versnipperd zijn over de waaier van kanalen, boodschappen en doelgroepen.
zorgt ervoor dat de manier waarop jouw bedrijf met content omgaat een strategisch karakter krijgt. Je hebt immers een afgebakend content marketing speelveld waarbinnen vervolgens content kan gecreëerd worden met alle neuzen en budgetten in dezelfde richting.
zorgt ervoor dat je niet alleen focust op de creatie van nieuwe content, maar je ook oude content optimaliseert en opnieuw gebruikt.
zorgt ervoor dat je je niet laat leiden door de talloze nieuwe tools, kanalen en hypes binnen ons vakgebied. Van laaghangend fruitje naar laaghangend fruitje hollen, levert aan het eind van de rit weinig concreets op.
zorgt ervoor dat data driven beslissingen neemt en je je buikgevoel niet laat leiden bij beslissingen. Het onderzoek en de data die aan de basis liggen van jouw strategie wijzen immers de weg.
zorgt ervoor dat je duurzaam verderbouwt. Eerst aan een sterke onderbouw voor jouw content marketing-aanpak. Daarna aan creatief maatwerk en campagnes waarmee je het verschil maakt.
zorgt ervoor dat je als content marketeer niet de speelbal wordt van alle goedbedoelde, maar vaak weinig effectieve ideeƫn en plannen van collega's, maar dat je hun adviseur wordt.
"Een contentstrategie zorgt ervoor dat je als content marketeer niet de speelbal wordt van alle goedbedoelde, maar vaak weinig effectieve ideeƫn en plannen van collega's, maar dat je hun adviseur wordt."
Ga voor die upgrade
Met de evolutie van oldschool marketing naar digital marketing, kregen marketeers heel andere hefbomen in handen om een grotere impact te hebben binnen een organisatie.
Veel managers blijven echter op de ouderwetse manier de lijnen uitzetten. Wil jij als content manager impact hebben binnen jouw organisatie? Investeer dan in een contentstrategie die past in het grotere plaatje.
Je zal ontdekken dat je vervolgens de kans krijgt om van een eerder uitvoerende rol te evolueren naar een rol als waardevol strategisch adviseur en expert.

Heb je het gevoel dat het tijd is om de overgang te maken van willekeurige contentcreatie naar een aanpak op basis van een contentstrategie? Toon wat je waard bent! Veel succes.
Kan je nog wat hulp gebruiken?