top of page
Zoeken

Scoort jouw blog niet goed? Reanimeer ‘m met deze tips!

  • Foto van schrijver: Elin De Vits
    Elin De Vits
  • 2 nov 2023
  • 6 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 3 nov 2023

Heel wat content managers brengen sterke blogs op hun website. Maar als je in Google Analytics gaat kijken naar hoe vaak en hoe lang een blog gelezen wordt door hoeveel verschillende mensen en via welke kanalen, dan zijn die resultaten vaak bedroevend laag. Hier zijn vijf veelvoorkomende problemen en bijbehorende oplossingen om het potentieel van jouw blog volledig te gaan benutten.



Hartjes van collega’s.

Het is niet omdat je jouw blog live hebt gezet dat die plots door al jouw mogelijke doelgroepen gevonden en gelezen wordt. Goed dat jouw collega’s jouw post overstelpen met hartjes als je ‘m deelt op LinkedIn. Dat kan jou als content manager echter de indruk geven dat de hele wereld meeleest. Maar als je jouw Google Analytics dashboards checkt, zal je zien dat de werkelijkheid minder rooskleurig is en dat je blog vaak een stuk minder gelezen wordt dan je gedacht had. Succesvol zijn met jouw posts is immers complexer dan de creatie en publicatie ervan. Je hebt ook een sterk distributieplan nodig. Een plan dat Google niet links laat liggen.


Als je de prestaties en de impact van jouw blogs nog niet meet, dan is dat de eerste belangrijke tip: check hoeveel mensen jouw blog lezen, of jouw tekst impact heeft en of ze doorklikken, kopen of in interactie gaan met jouw bedrijf. Pas als je dat weet, kan je jouw blogs optimaliseren. Of reanimeren :).


En dat is meteen de tweede belangrijke tip: zorg dat jouw content marketing-plan niet alleen gefocust is op contentcreatie. Ga na hoe je jouw bestaande blogs beter zichtbaar kunt maken, zodat ze een veel groter bereik krijgen.

"Jouw collega’s overstelpen de post met hartjes als je ‘m deelt op LinkedIn. Dat kan jou als content manager de indruk geven dat de hele wereld meeleest."


Te weinig bereik met je blog? 5 diagnoses en bijhorende remedies.


Is jouw blog goed geschreven? Gebruikte je jouw storytelling skills om de lezer op sleeptouw te nemen en werkte je jouw boodschap uit op een gestructureerde en heldere manier? Dan nog kan een blog onzichtbaar zijn of niet gelezen worden. Een slecht scorende blog beter maken kan op het eerste zicht een stevige uitdaging lijken. Deze vijf diagnoses en bijhorende oplossingen helpen jou om het probleem te detecteren en van jouw blog een goed scorende pagina te maken.


Deze 5 oorzaken liggen vaak aan de oorzaak van een slecht scorende blog:

  • Schreef je jouw blog wel voor jouw doelgroep?

  • Kan jouw blog wel gevonden worden via Google?

  • Geeft de opmaak van jouw blog wel zin om te lezen of te scannen?

  • Beoogt jouw blog wel een bepaald doel?

  • Geeft jouw blog visueel ook veel zin om hem te lezen en te delen?



Probleem: Schreef je jouw blog wel voor jouw doelgroep?

Schreef je de blog wel voor iemand in jouw doelgroep? Of eerder voor jouw collega’s (die hartjes remember :) )? Kruip in de huid van iemand uit jouw doelgroep en kijk daarna door de ogen van die persoon naar jouw blog. Wat zie je? Interessant? Relevant? De juiste tone of voice? Het juiste taalgebruik? Probeerde jij een zorgkundige te inspireren met taal die past bij de leefwereld van een accountant, dan is er werk aan de winkel.

Check de volgende dingen:

  • Tone of voice: Welke tone of voice gebruik je best om mensen uit jouw doelgroep te inspireren? Informeel? Of eerder formeel?

  • Taalgebruik: Hoewel je voor elke doelgroep zo helder en eenvoudig mogelijk schrijft en moeilijke woorden best vermijdt, kan je met jouw woordkeuze en taalgebruik nog dichter bij de leefwereld van jouw doelgroep komen. Klopt dat plaatje? Of moet je jouw blog dan toch nog wat herwerken?

  • Onderwerpen: Zijn er dingen die missen in jouw blog? Invalshoeken die erg belangrijk zijn en die je nog niet hebt behandeld? En benaderde je het onderwerp wel vanuit de juiste invalshoek? Dat is al-tijd die van de persoon waarvoor je schrijft en niet de jouwe. Zeg niet hoe fantastisch je bent, maar leg uit welk probleem je met jouw product of dienst oplost.


Probleem: SEO. Kan jouw blog wel gevonden worden via Google?

Je moet als bedrijf al een erg groot bereik, een sterk social media-netwerk of grote budgetten voor paid hebben als je beslist om het organisch verkeer via zoekmotoren links te laten liggen. Wil je met enkele vrij eenvoudige ingrepen toch ook online gevonden worden door potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw producten en diensten? Check dan zeker de volgende SEO-tips:

  • Keyword research of zoekwoordonderzoek: Vind de relevante zoekwoorden en zoekwoordzinnen (long tail) die passen bij je onderwerp. Welke zoekwoorden gebruiken mensen om informatie over jouw onderwerp te vinden? Gebruik hulpmiddelen zoals Google Trends, Google Keyword Planner, Ahrefs of Semrush om zoekwoorden te vinden die relevant zijn. Kies je belangrijkste keyword en enkele minder belangrijke maar ook erg relevante keywords (met zo weinig mogelijk concurrentie) die je op een natuurlijke manier in jouw titel en ondertitels en tekst meeneemt.

  • Concurrentieanalyse (of minstens een snelle check): Onderzoek wat anderen over hetzelfde onderwerp hebben geschreven en pluis uit hoe jij jouw blogpost uniek kunt maken. Voeg bijvoorbeeld een nieuwe invalshoek toe of bied meer diepgaande informatie dan je concurrenten. Voeg een grafiek of een video toe.

  • Link building: Legde je in jouw blog links naar andere pagina’s op jouw website die te maken hebben met hetzelfde onderwerp en die dus interessant zijn voor de lezer? Voegde je op die andere pagina’s ook links toe naar jouw nieuwe blogpost? En linkte je bovendien naar externe websites die interessante aanvullende informatie bevatten over dat onderwerp? Zoals bijvoorbeeld de overheid, universiteiten, hogescholen en denktanks? Als je dat niet doet, dan ziet Google jouw nieuwe pagina als een weesje. Als een losstaande one shot die geen connecties heeft. Google scoort zo’n pagina als minder waardevol.

  • Meta-informatie: Zorg dat jouw belangrijkste keyword in jouw metatitel voorkomt. En in jouw metabeschrijving. En in de url van jouw pagina. Zorg dat jouw metatitel en metabeschrijving niet te lang zijn en dat ze zin geven om door te klikken naar jouw blog. Voeg waar wenselijk ook alt text toe aan jouw foto's om met tekst uit te leggen aan Google waar ze precies over gaan.

  • Sitemap en crawlbaarheid: Zorg ervoor dat je website een duidelijke sitemap heeft en dat zoekmachines je content vlot kunnen crawlen.


"Je moet als bedrijf al een erg groot bereik, een sterk social media-netwerk of grote budgetten voor paid hebben als je beslist om het organisch verkeer via zoekmotoren links te laten liggen. "


Probleem: Geeft de opmaak van jouw blog wel zin om te lezen of te scannen?

Mensen willen snel weten of jouw tekst de informatie bevat die ze op dat ogenblik nodig hebben. Biedt jouw pagina dat niet in één oogopslag, dan haken ze af. Zorg dus dat ze , meteen de structuur van de tekst helder aangereikt krijgen. Dat doe je met een sterke titel, verschillende ondertitels die de tekst in behapbare stukken verdelen, korte paragrafen en bullet points die opsommingen overzichtelijk maken. Gaat het om een lange tekst waar je toch wel even door moet scrollen, zorg dan voor een inhoudstafel “above the fold” om de lezer meteen een overzicht te geven.





Probleem: Heeft jouw blog wel een bepaald doel?

Bepaal je doel. Wil je gewoon informeren? Of wil je een potentiële klant inspireren en overtuigen richting aankoop? Een blogpost of jouw tijd als content manager om die blogpost te schrijven is te duur om zomaar doelloos ingezet te worden op een website. In content marketing is een blogpost een middel om een doel te bereiken. Geen doel op zich. Het is een format in de toolkit van een content marketeer of een content manager. Bepaal dus wat je wil doen.

  • Call to actions. Afhankelijk van dat doel, ziet je blog er anders uit op het vlak van call to actions (CTA’s). Wil je informeren? Of overtuigen? Bedenk wat een lezer nodig heeft om hem of haar naar een volgende fase richting aankoop te loodsen. Bouw de juiste call to actions in. Bijvoorbeeld: een knop waarmee iemand kan doorklikken naar jouw productinformatie. Of een knop waarmee een lezer zich kan registreren voor een evenement. Of zich abonneren voor een nieuwsbrief. Maar zelfs als je een persbericht uitstuurt en louter wil informeren en werken aan jouw thought leadership is het een goed idee om de ontvanger de mogelijkheid te bieden om zich te registreren voor het ontvangen van de perslijst.



"In content marketing is een blogpost een middel om een doel te bereiken. Geen doel op zich."

Probleem: Geeft jouw blog visueel ook veel zin om hem te lezen en te delen?

Onderschat nooit de kracht van foto's en video's. Ze geven jouw boodschap een heel andere dimensie. En ze hebben een enorm potentieel om de aandacht te trekken van jouw potentiële lezer.

  • Afbeeldingen: Mensen moeten al heel erg gemotiveerd zijn om een blog van jou te lezen als jij alleen tekst aanbiedt op jouw pagina. Voeg illustraties, foto's en grafieken toe om je verhaal te ondersteunen. Ze bieden een extra dimensie en maken het lezen en interpreteren van jouw boodschap gewoon een stuk aangenamer. Ze worden ook heel vaak gebruik om de aandacht te trekken. Zorg dus dat jouw blog op een aantal plaatsen op de pagina wordt ondersteund met een foto, infografiek of een video.

  • Delen: Maak jouw blogposts gemakkelijk deelbaar door er knoppen aan toe te voegen die dat heel eenvoudig maken.



Weet je waar het schoentje wringt en heb je zin gekregen om met deze tips aan de slag te gaan? Top! Gebruik analysetools zoals Google Analytics om het aantal bezoekers, de leestijd en de prestaties van je blogpost te volgen en te verbeteren.

Kan je nog wat hulp gebruiken? Aarzel niet om contact op te nemen. We leggen jouw blogs samen onder de microscoop.



 
 

© Elin De Vits. Powered and secured by WWix

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
bottom of page