top of page
Zoeken

Heb jij al een SEO content strategie?

  • Foto van schrijver: Elin De Vits
    Elin De Vits
  • 29 sep 2023
  • 7 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 23 okt 2023

Publiceer jij sterke content op jouw website en gebruik je die website als een centrale hub voor het delen van blogs, nieuwsbrieven, social media posts, betaalde campagnes, ...? Geweldig. Dit betekent dat je met jouw content strategie niet alleen investeert in sterke content, maar ook in een uitgebreide marketingmix om jouw boodschappen efficiƫnt over te brengen naar jouw doelgroepen. Maar heb je ook een SEO content strategie? Word je ook gevonden? Ben je zichtbaar online?


Google verwerkt maar liefst 99,000 zoekopdrachten per seconde. Veel van deze mensen zijn op zoek naar informatie over producten en diensten. Ze hebben een bepaalde nood en willen meer weten over een product of een dienst. Of ze zijn al klaar om te kopen en willen dat online doen. Ook jouw potentiƫle klanten zoeken vandaag op die manier naar oplossingen. Landen ze tijdens die zoektocht op jouw website? Of komen ze vooral terecht bij jouw concurrenten (misschien zelfs in het buitenland)?


Organisch zoekverkeer, online verkeer dat via zoekmotoren zoals Google, Bing en Yahoo loopt, is voor veel bedrijven de belangrijkste bron van verkeer naar hun website. Wil je weten hoe je jouw zichtbaarheid online kunt vergroten? Hoe je voortaan hoger in de zoekresultaten prijkt in plaats van weg te kwijnen op pagina zes waar niemand ooit langskomt? Blijf lezen.

SEO content strategie: de sleutel tot jouw deel van het online zoekverkeer

EƩn van de meest efficiente manieren om gevonden te worden is het bouwen van een goed doordachte en sterk onderbouwde SEO content strategie. Klinkt uitdagend, niet? Maar eigenlijk gaat het erom dat je de basisprincipes van SEO gaat integreren in jouw content planning en content creatie, zodat de waardevolle content waarin je zoveel investeerde ook uitgerust is om het zo goed mogelijk te doen in de resultaten van de zoekmotoren (de zogenaamde SERP's). Doe je dat niet, dan is de kans groot dat jouw website een erg belangrijk instroomkanaal mist. En dat je volledig afhankelijk bent van andere - vaak duurdere - kanalen zoals branding, paid campagnes, social posts,... In deze blogpost ga ik dieper in op wat een SEO content strategie precies is en hoe je ermee aan de slag kan.


Wat is een content strategie?

Een content strategie is de manier waarop jij content marketing en corporate communicatie inzet om jouw bedrijfsdoelen te bereiken. In grote lijnen heeft het alles te maken met:

  • Jouw doelgroepen en hun noden perfect begrijpen.

  • De juiste onderwerpen bepalen.

  • Zeer sterke content creĆ«ren in de juiste formats.

  • Weten welke content strategie jouw concurrenten gebruiken en hoe hun content plan eruit ziet.

  • De juiste marketingkanalen in de mix gooien.

  • Jouw content plan en aanpak constant verbeteren aan de hand van alle beschikbare data.


Wat is een SEO content strategie?

Een SEO content strategie is een belangrijk onderdeel van een content strategie. De belangrijkste focus van een SEO content strategie is om zo veel mogelijk online zoekverkeer dat relevant is voor jouw bedrijf af te leiden naar jouw website. Slaag je daarin, dan neem je mensen die al geĆÆnteresseerd zijn in de producten en diensten die jij te bieden hebt bij de hand en leid je hen naar jouw website voor meer informatie, getuigenissen en een concreet aanbod. Enerzijds zorgt een SEO content strategie ervoor dat de onderwerpen waarover mensen informatie zoeken live staan op jouw website. Anderzijds zorgt een SEO content strategie ervoor dat die content ook aan de SEO basiscriteria voldoet. Waardevolle en connecterende content produceren voor jouw doelgroepen is immers niet genoeg om gevonden te worden. Wil je het organische zoekverkeer niet missen als instroomkanaal op jouw wesbsite, dan zijn - onder andere - de juiste keywords, geoptimaliseerde meta data, waardevolle links en de structuur van jouw content creaties belangrijk om jouw zichtbaarheid in resultaten van de zoekmachines te verhogen.

"Waardevolle en inspirerende content brengen op jouw website is niet voldoende. Ook keyword research, geoptimaliseerde metadata, links, de structuur van jouw content,... zijn erg belangrijk om jouw zichtbaarheid in de rankings van de zoekmotoren te verhogen."

Hoe kan je jouw SEO content strategie uitbouwen?

Dit zijn de belangrijkste bouwstenen van een sterke SEO content strategie die je in staat stelt om jouw stuk van het online zoekverkeer op te eisen:

1. Keyword research en concurrentieanalyse

  • Alles begint met een grondig zoekwoordenonderzoek of keyword research. Ga na welke relevante zoekwoorden (ook de long tail keywords) jouw doelgroepen gebruiken als ze op zoek zijn naar informatie over jouw producten of diensten. Je zal merken dat de woorden die zij gebruiken tijdens hun zoektocht vaak niet de woorden zijn die jij gebruikt in jouw content, waardoor het onmogelijk is om elkaar te vinden via zoekmotoren. Als jij bijvoorbeeld een vacature hebt voor "een witte raaf die graag telefoneert" maar iedereen met interesse voor zo'n job zoekt op "callcentermedewerker", dan zal die witte raaf ook letterlijk onvindbaar blijven. Check zeker ook welke vragen jouw doelgroepen zich stellen. Je zal merken dat jouw klantengroepen zich vragen stellen over onderwerpen die nog niet aan bod komen op jouw website.

  • Keyword research kan gemakkelijk met ƩƩn van deze tools: Google Keyword Planner, SEMrush, Ubersuggest, Ahrefs, Google Trends,... Maar ook ChatGPT is - met de juiste prompts - steeds beter in staat om je daarbij te helpen. Ze helpen je bij de keyword analyse en bij het mappen en analyseren van de zoekvolumes voor de relevante zoekwoorden en long tails.

  • Vergeet niet over het muurtje te kijken. Investeer in een concurrentieanalyse. Wie zijn jouw online concurrenten? Welke concurrenten prijken bovenaan de rangschikkingen van de zoekmotoren voor keywords die voor jou belangrijk zijn? En dan de volgende stap: wat deden zij om daar te geraken? Hoe ziet hun content eruit? Wat kan jij beter doen? De resultaten van een concurrentieanalyse zijn een erg waardevolle bron van informatie bij de creatie van jouw content plan.

"Een concurrentie-analyse levert heel wat waardevolle inzichten voor de creatie van jouw content plan."

2. Content plan

Als je je huiswerk hebt gemaakt en netjes in kaart hebt waarop je moet focussen en waar de uitdagingen zitten, dan kan je die inzichten doorvertalen in een content plan.

  • Breng in kaart over welke onderwerpen je al content publiceerde en vul aan met opportuniteiten voor nieuwe topics.

  • Bepaal topic clusters. Zorg dat onderwerpen die sterk met elkaar verweven zijn ook door Google kunnen herkend worden als content clusters. Zo word jij door Google gezien als een autoriteit op dat vlak, wat ook weer helpt om sneller gevonden te worden.

  • CreĆ«er connecterende en erg waardevolle content (gebruik storytelling!) en zorg ervoor dat de belangrijke keywords daar zo natuurlijk mogelijk inzitten.

Een SEO content strategie bouwen is zo veel meer dan een aantal keywords in een tekst laten lopen. Zorg ervoor dat jouw content voldoet aan de SEO basiscriteria (URL met keyword, geoptimaliseerde metadata, de structuur van de content, een sitemap die constant wordt bijgewerkt, link building, content clusters, video's, infographs,... toevoegen op de pagina's,...). Heel wat mensen geloven nog steeds dat SEO te maken heeft met Google pleasen. Ze denken dat als je genoeg keywords in een tekst zet, het allemaal wel goed komt. De Google Helpful Content update is een update van het Google algoritme die zulke content benadeelt. Content die alleen gecreƫerd wordt om hoge toppen te scheren in de resultaten van de zoekmotoren zal net het tegenovergestelde lot beschoren zijn. Dus erg belangrijk: focus in de eerste plaats op het creƫren van erg sterke content en op het leveren van een aangename gebruikerservaring.

3. On-Page SEO optimalisatie

Veel content marketeers zijn vooral bezig met het creƫren van nieuwe content en nieuwe content formats om daar nieuwe kanalen mee aan te boren. Maar er zit waarschijnlijk evenveel potentieel in het optimaliseren van de bestaande content. Google vindt het belangrijk dat pagina's regelmatig bijgewerkt worden. Dat zie je ook in de resultaten van jouw pagina's. Als ze goed gemaakt zijn, dan gaan ze in een eerste levensfase steeds meer resultaten behalen, scoren ze een tijdlang op kruissnelheid en na een tijdje zakken ze stilaan maar zeker weg. Optimaliseer jouw bestaande content dus regelmatig en gebruik daarbij dezelfde SEO basisprincipes als diegene die je voortaan hanteert voor de creatie van nieuwe content.


Let ook op dat je niet te hard gaat. Er zijn enkele SEO NO GO-zones zoals keyword stuffing, link spamming en backlink-begging.


4. Technische SEO

Technische SEO is ook heel erg belangrijk. Het zou kunnen dat jij hier als content marketeer iets minder impact hebt. Maar het kan nooit kwaad om aan jouw developers mee te geven wat jij nodig hebt om met jouw content strategie successen te boeken. Bespreek een aantal belangrijke technische aspecten met hen, zoals de laadsnelheid van de website, de mobile friendliness en de architectuur van de website. Een snelle en makkelijk toegankelijke website draagt niet alleen bij tot een positieve gebruikerservaring, maar ook tot betere resultaten.

5. Analyse

Houd steeds de vinger aan de pols van hoe jouw content presteert. Dat is het leuke aan digital marketing en aan content marketing. Alles is meetbaar. Check dus hoe jouw pagina's het doen en hoe jouw website het doet. Gebruik Google Analytics en Google Search Console en analyseer de resultaten van je werk. Maar wees geduldig. SEO is een werk van lange adem. Een marathon, geen sprint. Eens je een stevig plan hebt en dat wil testen, geef het dan wat tijd en ga niet de hele tijd alles veranderen, want op die manier kan je niet analyseren wat wel en niet succesvol was. Analyseer de weg die bezoekers op jouw website afleggen. En vergelijk dat resultaat met het pad dat ze idealiter zouden moeten afleggen. En als je een helder en eenduidig beeld hebt, stuur dan bij. Gebruik ook A/B testing om te bepalen wat het beste werkt voor jouw doelgroepen.

Wees zichtbaar!

De juiste - goed doordachte en onderbouwde - SEO content strategie zorgt ervoor dat je zichtbaar wordt voor heel wat nieuwe mensen die potentiƫle klanten zijn. Daar waar een bedrijf in het verleden zichtbaar moest zijn in het straatbeeld, op televisie of in print media, is het vandaag heel erg belangrijk om online zichtbaar te zijn. Met een sterke SEO content strategie en grondig keyword onderzoek, strategische content creatie en -planning en consisitente optimalisatie van jouw content, kom je al een heel eind!


Zin gekregen om ermee aan de slag te gaan? Top. Eis jouw stukje zoekverkeer op en breng het naar jouw website. Veel succes.


Kan je wat hulp gebruiken? Aarzel niet om contact op te nemen.


Ā 
Ā 

© Elin De Vits. Powered and secured by WWix

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
bottom of page