top of page
Zoeken

Storytelling in content marketing: de ingrediënten van een straf verhaal

  • Foto van schrijver: Elin De Vits
    Elin De Vits
  • 11 jun
  • 5 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 15 jul

Mijn mama kent de kracht van storytelling als geen ander. Elke keer als mijn broer en ik samen in bad gingen - hij een peuter, ik een kleuter - vertelde ze tijdens die eindeloze zaterdagse week-sessies hetzelfde verhaal: dat van het meisje dat bloemen ging plukken in de tuin.


Het meisje negeert het strenge verbod van haar mama om in de buurt van de beek achteraan in de tuin te spelen. Ze wil immers een wel héél mooie bloem plukken… en valt in het water. Wat volgt is een huiveringwekkende beschrijving van haar paniek, haar angst, haar spartelende lichaampje dat kopje-onder gaat. Gelukkig wordt ze op het nippertje gered. Door haar papa.


Miljoenen keren wilden we het horen. En telkens opnieuw hingen we aan haar lippen. Geen haar op ons hoofd dat eraan dacht om in de buurt van een beek, vijver of zwembad rond te hangen zolang we niet konden zwemmen.


Stukken efficiënter dan: “Kindjes, speel nooit in de buurt van water, want dan val je erin en ga je dood.”


ree

Storytelling afgeleerd

Ook jij kent de kracht van storytelling.


De kracht van spanningsbogen. Het verschil tussen een droge, feitelijke mededeling en een verhaal dat je publiek stap voor stap meesleept. Hoe beter de opbouw, hoe groter de impact van je boodschap. Wie ooit werd betoverd door een meesterverteller, weet precies wat ik bedoel.


Je vroeg als kind vast nooit - maar dan ook écht nooit: “Mama, kan jij die onderzoeksresultaten over de oorzaken van verdrinkingsdood nog eens duiden? Please?”


Toch vergeten veel mensen hoe krachtig een goed verhaal kan zijn. We laten ons leiden door ratio en maken van cijfers en feiten de speerpunten van onze communicatie. Maar de kans dat je publiek op dat moment openstaat voor puur feitelijke informatie? Die is klein.


Zeker als je niet inspeelt op een dringende nood van je doelgroep. Of als jouw boodschap niet meebeweegt met wat er op dat moment leeft in de media of maatschappij.


Wat levert storytelling op?

Een verhaal heeft het potentieel om mensen mentaal in beweging te zetten. Om hen verschillende fasen te laten doorlopen in de richting van waar je iemand wil hebben om impact te hebben.


Mijn broer en ik hadden totaal geen interesse in een waarschuwing over een beek. Maar we werden met elk woord, de intonatie én de mimiek van mijn moeder klaargestoomd om die boodschap minstens voor een paar jaar in onze propere hoofdjes te verankeren.


"Een verhaal heeft het potentieel om mensen mentaal in beweging te zetten. Om hen verschillende fasen te laten doorlopen in de richting van waar je iemand wil hebben om impact te hebben."

Hoe werkt storytelling?

Zoals gezegd, je weet hoe het moet. Je weet hoe een sterk verhaal eruitziet. Maar als ook jij het vertellen wat verleerd bent en een geheugensteuntje kunt gebruiken, dan zet ik graag nog eens de 10 ingrediënten van straffe storytelling op een rijtje voor jou:


  • Authenticiteit en oprechtheid: veranker je verhaal in echte ervaringen, emoties en waarden. Mensen identificeren zich met authenticiteit en oprechtheid.

  • Een knalstart: Grijp de aandacht van je publiek van bij het begin met een intrigerende opening of een pakkende vraag. Maak ze nieuwsgierig naar wat gaat komen.

  • Een helder personage (niet te complex): Gebruik een personage waarmee je publiek zich kan identificeren.

  • Conflict en uitdaging: Creëer conflict om spanning en interesse op te wekken. Laat zien hoe het personage worstelt en hoe dit het verhaal voortstuwt.

  • Plotontwikkeling en structuur: Gebruik een goed doordachte structuur met een opbouw van de spanning, gevolgd door de hoogtepunten en dan dé ontknoping. Houd de aandacht van je publiek vast door de nieuwsgierigheid van de mensen op te wekken.

  • Visuele elementen: Voeg afbeeldingen, video's, infographics of andere visuele content toe om je verhaal te ondersteunen en visueel aantrekkelijk te maken.

  • Emotionele connectie: Speel in op emoties zoals vreugde, verdriet, angst of geluk. Emotionele connectie zorgt voor betrokkenheid en maakt je verhaal herkenbaar en zorgt ervoor dat je het sterker verankert in het hoofd van jouw publiek.

  • Een duidelijke boodschap: Als je wil dat jouw verhaal jouw doelgroep klaarstoomt om open te staan voor wat jij te bieden hebt, zorg dan je verhaal een de drager is van een boodschap die relevant is voor hen.

  • Interactie: Betrek je publiek door hen actief te laten deelnemen aan het verhaal, bijvoorbeeld door vragen te stellen, te reageren op polls of mee te doen aan een discussie.

  • Vertelvaardigheden: Gebruik krachtige schrijf- of spreektechnieken, zoals metaforen, ritme, alliteratie en variatie in tempo, om je verhaal boeiend en levendig te maken.

ree

De plaats van storytelling binnen content marketing.

Omdat het zo’n krachtig format is, kan je storytelling op veel meer plaatsen inzetten in jouw content plan of jouw communicatie-aanpak dan je op het eerste gezicht denkt. Een overzicht:

  • Brand storytelling: Het merkverhaal is de kern van je contentstrategie. Het vertelt het verhaal van je merk, inclusief de oorsprong, waarden, missie en visie. Het verhaal over jouw merk helpt om een emotionele band met je doelgroep op te bouwen en je merk op een unieke manier te positioneren.

  • Case studies over jouw producten en diensten: Case studies zijn een krachtige vorm van storytelling. Ze laten zien hoe jouw producten of diensten problemen hebben opgelost voor klanten.

  • Testimonials: Het delen van positieve ervaringen van klanten is ook een vorm van storytelling. Door echte verhalen van tevreden klanten te brengen op jouw kanalen bouw je vertrouwen op en haal je de twijfel weg bij potentiële klanten om jouw producten of diensten ook uit te proberen.

  • Storytelling in een waaier van formats: Storytelling kan worden toegepast in diverse contentformaten, zoals blogposts, video's, podcasts, sociale media-updates, infographics (check zeker ook even wat data storytelling is), en nog veel meer.

  • Persona-ontwikkeling: Storytelling kan helpen bij het creëren van jouw buyer personas bij de uitbouw van jouw content marketing strategie. Door fictieve verhalen te vertellen over je ideale klanten, kun je beter begrijpen wat hen drijft, wat hun uitdagingen zijn en hoe je hen kunt bereiken.


Het belangrijkste is dat storytelling je content en jouw boodschappen dichter bij de mensen brengt. Dat je mensen betrokken houdt. Storytelling stelt je in staat om niet alleen informatie te delen, maar maakt het mogelijk om heel wat andere dimensies toe te voegen aan jouw boodschap. Het is een waardevol hulpmiddel in de toolkit van een content marketeer en content manager en een belangrijk fundament van een performante content strategie.


"Storytelling stelt je niet alleen in staat om informatie te delen, maar maakt het mogelijk om heel wat andere dimensies toe te voegen aan jouw boodschap."


Storytelling in de verschillende fasen van de marketing funnel

Storytelling kan doorheen de hele marketing funnel worden gebruikt om vertrouwen op te bouwen, emotionele betrokkenheid te creëren en mensen door het aankoopproces te leiden. Het soort verhalen, de boodschap en de manier waarop je storytelling inzet, hangt af van waar jouw doelgroep zich op dat moment bevindt in de funnel:


  • De awareness-fase: In de bovenste fase van de funnel helpt storytelling om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Door boeiende verhalen te vertellen over de oorsprong en waarden van je merk, kun je bijvoorbeeld merkbekendheid opbouwen. En een plek veroveren op de radar van je doelpubliek. In deze fase kan je storytelling ook gebruiken om educatieve content te creëren, zoals how-to-gidsen, whitepapers en blogposts die de voordelen van je product of diensten illustreren.

  • De consideration-fase: Potentiële klanten in dit stadium willen graag weten hoe jouw producten of diensten anderen hebben geholpen. Verhalen van tevreden klanten (testimonials) en diepgaande case studies kunnen hen over de streep trekken.

  • De intent/purchase-fase: In dit stadium zijn potentiële klanten op zoek naar specifieke details over je aanbod. Ze willen kopen, maar hebben nog praktische vragen. Hier kan je storytelling inzetten om de kenmerken en voordelen van je producten of diensten op een boeiende manier te presenteren.

ree

Zin gekregen om storytelling een nog prominentere plaats te geven in jouw content strategie? Wees creatief, word een meesterverteller en maak het verschil. Succes!


Kan je nog wel wat hulp gebruiken? Neem contact op!



 
 

© Elin De Vits. Powered and secured by WWix

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
bottom of page